Monday, December 21, 2009

ENGKAU pemilik SEGALA CINTA


cinta itu indah. kerna cinta, kita melakarkan segala keseronokan malah sanggup tergadai maruah dan agama. hebat kuasa cinta, bak kata ahli bijaksana..."cinta itu permulaan khayalan." diriku bersetuju akan ungkapan itu. mana tidaknya bila cinta sudah bermaharaja dalam diri segala-galanya berlaku. kerna cinta bertaut, rindu pula mengundang. rindu itulah khayalannya. terasa berjauhan. terasa malam itu jauh dan siang itu seketika. wah, bak kata orang yang dilamun cinta..."makan tak lalu, tidur tak lena, mandi tak basah."itulah khayalan orang yang bercinta.


Hai penilai hati ! mana mungkin ciptaan Ilahi itu tiada perasaan cinta. sedangkan kejadian seekor ulat pun masih mempunyai perasaan cinta. MasyaAllah...hebat ciptaan Illahi. cinta mencintai...rindu merindui...kasih mengasihi...sayang disayangi...banyaknya ungkapan cinta. tetapi diriku bukan mahu bicara mengenai cinta duniawi ini, ingin kusuarakan cerita hati mengenai PEMILIK SEGALA CINTA, CINTA ABADI.

Hai pemilik hati ! ingin kukongsi akan bicara ahli sufi yang kukagumi iaitu Rabiah Al Adawiyah mengenai cintanya pada Allah. seseorang telah bertanya padanya dan Rabiah menjawab ,

" Aku mencintai Allah kerana 2 perkara iaitu Allah wajib dicintai dan Dia pemilik segala cinta."

sesungguhnya dunia yang tercipta penuh dengan hitam dan putih. hanya hati-hati yang disulami cinta kepada Allah sahaja dapat menguasai hitam dan putih itu. apakah hitam dan putih yang digambarkan itu...itulah derita dan nikmat.

wahai saudaraku, dunia yang kalian berpijak ini hanyalah hasil kasih sayang Allah pada kalian. terjadinya kalian kerana ucapan " basmalah ", sesungguhnya Allah SWT itu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Hai pemilik jiwa ! Allah tidak akan mensia-siakan ciptaanNya. setiap apa yang berlaku, adapun itu nikmat mahupun penderitaan...ia adalah kasih sayang Allah SWT kepada ciptaanNya. mana mungkin sang kekasih sanggup mengecewakan sang pencinta. nikmat itu pemberian yang terlalu indah dan penderitaan itu peringatan yang terlalu agung. nikmat itu hadiah kepada sang pencinta supaya bersyukur atas pemberianNya. sedangkan penderitaan itu adalah peringatan kepada sang pencinta bahawa setiap pemberian itu hadir dariNya, Tuhan Yang Maha Pemberi Nikmat ! bukan dari usaha dan kehebatan yang dimiliki oleh sang pencinta.

wahai saudaraku, lihatlah kehidupan hari ini yang penuh dengan tipudaya duniawi. sesungguhnya sifat sombong itu hanya milik Allah bukan milik kalian. kalian hanyalah hamba. maka kenapa kalian saling membenci, saling bermusuhan, saling menunjukkan kuasa sedangkan itu semua bukan milik kalian. sedangkan Allah SWT jadikan kalian supaya menyuruh kalian berkasih sayang dan mengingatiNya sebagai PEMILIK SEGALA KERAJAAN.

dari Hasan dari Rasulullah saw, baginda bersabda :

" umatku masuk Syurga bukanlah kerana banyak solat dan puasa tetapi disebabkan selamatnya hati dan kemurahan jiwa dan kasih sayang kepada sesama muslim."

Hai pencinta kepada kekasih ! siapa yang mengatakan mereka cinta kepada Allah maka janganlah bermusuhan. kepada siapa yang berkata mereka mencintai Rasulullah saw maka adakah mereka lebih berkasih sayang daripada Rasulullah saw ? jangan mengatakan kalian cintakan Allah SWT dan Rasulullah saw tetapi kalian membenci ciptaanNya dan bermusuh dengan umatnya. maafkanlah kesilapan dan kesalahan saudara-saudaramu.

Rasulullah saw bersabda,

" siapa yang tidak mengasihi tidak akan dikasihi dan siapa yang tidak pemaaf, takkan dimaafi pula. "

sesungguhnya Allah SWT itu Maha Pengampun dan Rasulullah saw itu pemaaf. jadi ingatlah, kehidupan yang indah ini hanyalah tipudaya dan yang benar hadir dari Illahi. maka Allah SWT patut dicintai kerana Dia adalah PEMILIK SEGALA CINTA.

AKHIR kalamku, nukilan yang kuhasilkan ini hadir dari Illahi ketika majlis pernikahan ust Samawi dan kak Sakinah. dan tidak lupa juga kehadiran Muhammad Rayyan Yusoff yang comel...alhamdulillah, terhasil juga coretan yang memuaskan hatiku...


dari hati ke hati, insan yang hina...khabaran yang indah hadir dari Maha Pengasih, maka BAWA HATIMU KEPADA TUHAN...MENGHARAP HADIRNYA JIWA KEHAMBAAN...waallahua'alam...

No comments: