Tuesday, November 17, 2009

DIRIKU pencinta YANG HINA


wahai adikku, terima kasih atas kerisauanmu pada diriku. kerisauan akan kesihatanku...kerisauan akan kedegilanku...kerisauan akan perjalanan hidupku...bukan diriku tidak menjaga kesihatan...bukan diriku memaksa diriku memaksa jasadku...

adikku, terima kasih akan kasih sayang yang dikau hulurkan padaku...kerana kasih padamu kudoakan dikau bahagia dalam hidupmu...terima kasih akan makanan yang dikau beri padaku...walaupun sekadar bubur tetapi ia hadir dari Ilahi...

wahai adikku, hanya Allah lebih Mengetahui apa yang tersirat di sudut hatiku sekarang ini...seperti kukatakan bukan diriku tidak menjaga kesihatan tubuh badanku...kuhanya risau...risau bagaimana keadaan jasadku ketika menghadap Ilahi nanti...? andai diriku manjakan jasadku...adakah akan hadir bahagia di akhirat kelak..? wahai adikku, jangan dikau risau akan kedegilanku kerana Allah sentiasa bersama-samaku...degilku hanya sementara sahaja...degilku kerana rasa cinta padaNya dan menjadi sang PERINDU pada kekaksihNya.

wahai adikku, kumasih ingat pertemuan semalam dengan Ustaz Fairuz dan hari ini dengan Ustaz Mukti...pertemuan itu amat bermakna padaku...pertemuan itu membawa diriku menjadi SANG PENCINTA YANG HINA...DEMI AZAM yang tinggi, pertemuan itu membuah seribu kenangan sejuta azimat...pertanyaan demi pertanyaan...persoalan demi persoalan kutujukan pada mereka demi rasa sayang ku pada saudara seagama...oleh itu azimat yang dikeluarkan menjadi satu sudut hadiah dari Ilahi...alhamdulillah.

masih kuingat bicara Ustaz Fairuz padaku, " siti sarah, andai kamu berada di sebuah kampung yang penghuninya hanya golongan tua...kerana ceteknya ilmu agama mereka hanya mengamalkan bacaan surah Yaasin setiap Khamis malam Jumaat dan akhirnya menjadi tradisi di kampung itu. tetapi kamu lain, kamu menghidupkan bacaan al-Quran setiap hari malah Yaasin bukan untuk hari Khamis malam Jumaat sahaja tetapi ia amalan harianmu. tetapi perbuatanmu itu mengudang persepsi buruk oleh orang kampung...mereka mengatakan kamu sesat. siti sarah, jangan kamu berpaling dan lemah kerana kamu berada di pihak yang benar." kutanya hati apakah maksud ustaz akan kata-katanya. ustaz meneruskan bicaranya, " andai kamu menyintai Rasulullah saw hidupkanlah sunnah-sunnahnya...suburkanlah cintamu itu pada saudaramu...walaupun akan hadir pelbagai rintangan dan kritikan akan perbuatanmu itu...kerana itu ujian buatmu. jangan kamu peduli akan mereka kerana mereka tidak mengerti apa perjuanganmu."

sabda Rasulullah saw bermaksud :

" Barangsiapa yang menghidupkan sunnahKu maka ia telah mencintaiKu, Dan barangsiapa yang mencintaiKu maka ia akan bersamaKu di dalam syurga kelak."

saat ini barulah kumengerti akan maksud ustaz. terima kasih ustaz...terima kasih...wahai adikku,walaupun kesihatanku meragut jasadku tetapi kuharap hatiku masih subur dengan rasa cinta. adikku, siksanya menjadi sang pencinta yang hina...sunnah yang dibawa hanya separuh...di akhirat kelak adakah diri ini sebahagian dari ummatnya...?risau diriku....ya Allah...ya Rasulullah, bukan kucinta kerana hanya lisan yang petah...bukan kurindu dengan hanya lakaran yang indah tetapi cinta dan rinduku untuk membawa risalah perjuanganmu..inginku jadi sepertimu bila disakiti dirimu tersenyum...bila dihina dirimu beri kasih sayang...bila diuji dirimu menerimanya dengan baik...masyaAllah.

wahai adikku, ini wadah cintaku...kuharap dirimu jua begitu...dengan kasih sayang seluruh manusia akan bersatu...inilah perjuangan Rasulullah saw.akhir kalam, tiada azimat terbaik sebaik bicara yang penuh barakah...

dari hati ke hati, pencinta yang hina...


No comments: