Sunday, November 8, 2009

HADIAH DARI ILAHI

Wahai saudara-saudara seagama denganku, kamu semua adalah mutiara cintaku...ku menyintaimu sebagaimana ku menyintai diriku sendiri...kerana cinta ku lakarkan kecintaanku...kerana cinta ku coretkan kerinduanku...kerana cinta ku sebarkan semangat juangku.

wahai kekasih-keksaih hatiku, lihatlah ke dalam sudut hatimu...bukti cinta Allah SWT padamu...perhatikanlah dan fikirkanlah. jangan kamu lalai leka kerana hidup di dunia ini hanyalah seketika.

Andai kamu risau, gelisah, sedih, pilu, kecewa kerana dosa-dosamu kembalilah kepada yang hak. Allah SWT jua tempat kembali kerana Dia amat menyintaimu...Dia sentiasa menanti rintihan, pengaduan, luahan dari hambaNya. sifat seorang hamba adalah faqir, lemah dan hina...jangan kamu kembali pada yang bukan hak...jangan berlaku syirik padaNya.

wahai jiwa-jiwa yang lembut, alam yang luas terbentang menceritakan seribu kisah sejuta keajaiban...perhatikanlah kejadian langit dan bumi dengan segala isinya yang penuh dengan hikmah kehidupan. semuanya patuh dan taat sesuai dengan sunnatullah, sesuai dengan cara dan tujuan masing-masing. Bahkan gugurnya sehelai daun dan jatuh menyembah bumi semuanya berlaku atas perintah dari penciptanya.

lihatlah bagaimana seekor ulat yang menyusur dari daun ke daun merasa puas dengan badannya yang lemah tidak bertulang...dapat hidup bergerak, makan, minum serta mengembangkan keturunan berkat adanya nikmat Allah kepadanya...fikirkan pula bagaimana seekor gajah yang besar dan kuat merasa puas dengan badannya yang demikian...dapat bergerak dengan bebas di hutan-hutan. itupun berkat rahmat Allah yang diberikan kepadanya lalu iapun bertasbih memuji Allah.

perhatikan pula di langit, burung-burung berasa gembira dengan adanya sayap yang diberikan oleh Allah kepadanya sehingga ia dapat terbang di alam bebas, dari bukit ke bukit serta dari pohon ke pohon. Begitu juga ikan yang ada di dalam laut merasa puas dengan insang yang dianugerahkan Allah kepadanya, sehingga ia dapat berenang dengan bebas di celah-celah karang yang indah. semuanya merupakan nikmat yang diberikan oleh Allah SWT.

Firman Allah SWT dalam surah An-Nuur, ayat 41 maksudnya :

" Tidakkah kamu tahu bahawasanya Allah kepadaNya bertasbih apa yang di langit dan di bumi dan juga burung dengan mengembang sayapnya. Masing-masing telah mengetahui cara sembahyang dan tasbihnya, dan Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan."

jika seluruh makhluk yang ada di alam ini merasa bersyukur terhadap pemberian Allah terhadap mereka, maka bagaimana pula kita ?bersyukurlah wahai jiwa yang tenang...bersyukurlah...kita semua dijadikan penuh dengan kesempurnaan...bagaimana setiap saat kita bernafas? bagaimana setiap waktu kita bergerak? bagaimana setiap minit kita dapat melihat? ini semua HADIAH DARI ILAHI. Dia mengatur segala yang di langit dan di bumi...bersyukurlah.

wahai saudaraku...apa yang perlu kita lakukan untuk membalas kasih sayang Allah pada kita adalah dengan bersyukur dan cintailah Allah melebihi segalanya...pesanan untuk kalian adalah untuk diriku juga. ucaplah syukur kepadaNya...kerana Dia kita dapat hidup sehingga ke hari ini...syukurlah...syukur dengan erti tidak melihat selain Allah SWT...ku lakarkan nukilanku kerana cinta...cinta melakarkan segala-galanya...

kalam akhirku...SEMARAKKAN KASIH TANDA CINTAKU, JALINKAN UKHUWAH SESAMA KITA.

dari hati ke hati, insan yang lemah....

2 comments:

agusalgoruti said...

Maha Suci Alloh Tuhan Pemilik langit bumi dan segala apa-apa yang ada diantara keduanya.apa yang ukhti tulis itu aku setuju, semoga kita dijadikan hambaNyayang senantiasa diberikan anugrah dan kerunia Sabar dan Syukur. salam ukhuwah
Uhibbuka fillah, insyaalloh

yatt said...

Assalamu'alaikum....sungguh cantik penulisan ini...izinkan saya share utk di kongsikan bersama teman2..terima kasih