Tuesday, December 1, 2009

SUBURkanlah CINTAmu SAUDARA seIMAN

wahai saudara seiman, bagaimana keadaan kalian hari ini ? semoga kalian dirahmati oleh Allah SWT sentiasa...saudaraku suburkanlah cintamu kepada saudaramu yang lain kerana di dunia inilah peluang kita mahu merasai cinta dan kasih sayang. di akhirat kelak, kita semua akan hilang pandangan kasih sayang...hilang pertimbangan...hilang kecintaan kita. di dunia inilah masanya kita merasai dengan sebaik-baiknya. mana mungkin saudara seiman tidak menyayangi saudara seiman yang lain...benar firman Ilahi dalam surah al-Hujurat, ayat 10 bermaksud :

"Hanya sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara."

wahai pemilik hati...masihkah ada kebencian, dendam, permusuhan antara kalian ?saudaraku bagaimana kita ingin menjadi pemimpin andai ini yang berlaku...saudaraku inginku cerita sebuah kisah benar antara persaudaraan yang teguh antara suku Aus dan Khazraj...

" Allah berfirman dalam surah Ali-Imran ayat 103, bermaksud : 

' Dan berpegang teguhlah kalian semuanya kepada tali ( agama ) Allah, dan janganlah kalian bercerai-berai dan ingatlah akan nikmat Allah kepada kalian, ketika kalian dahulu ( zaman jahiliah ) bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hati kalian, lalu kerana nikmat Allah kalian menjadi orang-orang bersaudara dan kalian telah berada di tepi jurang  neraka, lalu Allah menyelamatkan kalian daripadanya. demikianlah Allah menerangkan ayat-ayatNya kepada kalian, agar kalian mendapat petunjuk. '

dalam sebuah riwayat disebutkan bahawa sebab turun ayat ini adalah, ketika suku Aus dan Khazraj- yang merupakan penolong Rasulullah saw di Madinah- sepakat untuk bersaudara dan saling menyatukan hati hingga lebih kental dari bapa dan ibu mereka. di kalangan bangsa Yahudi merasa iri hati dan marah. mereka bertolak menuju ke Madinah untuk bertemu suku Aus dan Khazraj yang sedang berada di masjid berkata,apakah kalian sudah melupakan peperangan yang terjadi pada zaman Jahiliah ? mereka berusaha mengingatkan kejadian demi kejadian masa lalu, begitu juga pemberontakkan yang terjadi sebelum kedatangan Islam. pernyataan ini menimbulkan fitnah antara mereka. lalu mereka lupakan rasa persatuan dan persaudaraan yang sudah terjalin. salah seorang pemuda Khazraj segera berdiri sambil menghunus pedang," siapa di antara kalian yang pernah ditampar ? sekarang sudah tiba masanya..."maka mereka bermusuhan dan mereka lupa akan persaudaraan dan kecintaan mereka kerana fitnah yang dibawa oleh orang-orang Yahudi. berita tentang kejadian ini akhirnya sampai kepada Rasulullah saw. baginda keluar tanpa memakai alas kaki dan menyingsingkan sarung hingga ke tempat pergaduhan antara suku Aus dan Khazraj. baginda berada di tengah-tengah barisan pergaduhan tersebut dan pada saat itu ada di antara mereka yang telah menghunus pedang dan siap melibaskan pedang ke leher-leher lawan...masyaAllah. Rasulullah saw berada di tengah-tengah mereka dan berkata :

" saudara-saudaraku sekalian, ketika kalian masih tersesat Allah telah memberi kalian petunjuk melalui aku. ketika kalian bercerai-berai, Allah telah mempersatukan kalian dengan aku. dan ketika kalian saling memerangi musuh-musuh, Allah telah mempersaudarakan kalian dengan aku. betul, Rasulullah ! Jawab mereka serentak. bukankah aku berada di tengah-tengah kalian kata Rasulullah lagi. mereka menjawab : betul. bukankah wahyu telah turun kepadaku, ketika aku berada di tengah-tengah kalian ? mereka menjawab : betul. lalu apa yang kalian lakukan sekarang ini ? tanya Rasulullah kepada mereka..."

akhirnya mereka meletakkan pedang di tanah sambil beristighfar. sesaat kemudian, mereka pun menangis sambil berpelukan..."

wahai pemilik jiwa, seluruh umat Islam adalah bersaudara...persaudaraan yang dibawa oleh Rasulullah saw adalah persaudaraan yang teramat agung kerana ia atas dasar iman. persaudaraan ini persaudaraan yang lebih baik daripada nasab keturunan, kekayaan,kedudukan kerana persaudaraan ini akan menghantarkan dan membimbing mereka menuju keredaan Allah SWT.jadi mengapa kita perlu bermusuhan ? mengapa perlu membenci ? mengapa perlu bercerai-berai ? mengapa perlu saling fitnah memfitnah ?bukankah kalian semua ada al-Quran ? bukankah itu risalah yang terbaik dan abadi ? wahai penilai hati...Rasulullah saw masih berada di tengah-tengah kalian, walaupun baginda telah wafat...fikirkanlah...

saudaraku seiman, maafkanlah kesilapan saudara-saudara kita...kita semua hanyalah insan yang hina penuh dengan kesalahan yang sering kali kita lakukan. mengapa tidak kita beristighfar akan kesilapan kita sedangkan Rasulullah saw sentiasa beristighfar...masyaAllah.

wahai jiwa yang tenang, dunia ini hanyalah tempat tinggal yang hanya sementara sahaja...berdamailah dan bergembiralah dengan nikmat yang Allah SWT berikan. jangan mensia-siakan...berpelukkan dan bersalamanlah dengan saudara-saudara yang lain kerana di sinilah peluang kita untuk bersaudara...ingin merasa kasih sayang yang amat-amat indah. inilah kurniaan Ilahi yang amat bermakna...

" Hanya orang-orang yang mengasihi akan dikasihi oleh Yang Maha Pengasih. "

dari hati ke hati, saudaramu yang hina....bertuturlah cinta kerana satu nama yang agung...

5 comments:

Ayid said...

Salam Ukwah & Mawaaddaah. Syukran ziarah ana. Satu blog yang manthop. Teruskan menulis dan berdakwah.

Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku", peliharalah solat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu.

Abu Bakar Web said...

Wslm wth.. Salam Ziarah kembali.. Suyukran atas kunjungan ke laman blog Kembara Islami.. Sebarang komen @ pandangan bernas d alu2 kan.. Teruskan menulis.. Penulisan yg menarik. Ermm.., nak komen skit, kat blog ni x de ruangn chat la..

asshafiee said...

Salam terima kasih ziarah saya, cinta sejati, cinta hakiki, cinta ilahi kekal abadi, cinta manusia membawa kecewa.

jom tukar2 link dengan saya, saya akan linkkan blog anda di mega link salam perjungan

Abu Bakar Web said...

Ya betul juga tu... Apa pun, sebagai blogger.., sebarang komen, pandangan @ kritikan yg diterima hendaklah di atasi & ditangani dgn baik, hikmah & bijaksana. Emm.., perdebatan sebegitulah antara cabaran yg perlu dihadapi oleh seseorang blogger.. Lebih2 lg laman blog kendaliannya popular & diakses oleh ramai pengunjung... Bagaimana kita berhujah, begitulah gambaran pemikiran & ideologi kita.. Sejauh mana kita mampu menangani sebarang komen, pandangan @ kritikan.., itulah yg perlu diperbaiki dari masa ke semasa..

buaya said...

salam ziarah

dijemput menjadi follower sy k..


http://www.buaya-merah.blogspot.com